sâmbătă, 3 martie 2012

Computerul şi noile tehnologii în spaţiul bibliotecii


Luni, 27 februarie 2012, Biblioteca Judeţeană „Christina Tell” din Târgu-Jiu a organizat o acţiune sugestiv intitulată „Ceainăria bibliotecii”, la care am participat alături de alţi elevi târgujieni, în urma invitaţiei doamnei director Olimpia Bratu.
Tematica „ceainăriei” s-a axat pe unul din proiectele bibliotecii, şi anume, amplasarea a 10 calculatoare, un video-proiector, ecran de proiecție, imprimantă și scaner, în una din sălile bibliotecii.  La acţiunea moderată de doamna Olimpia Bratu, au participat tineri din mai multe licee târgujiene, dar şi studenţi, care au răspuns la un număr de şase întrebări, toate opiniile şi sugestiile formulate fiind dezbătute de către cei prezenţi.
Vă prezentăm în rândurile de mai jos concluziile oferite de cei prezenţi la această dezbatere:

1. Ce rol joacă computerul şi noile tehnologii din spaţiul bibliotecii în viaţa ta? 
- sunt foarte utile, ne ajută să ne informăm, să comunicăm, să cunoaștem persoane noi, să socializăm
facilitează găsirea și accesarea mult mai rapidă a informațiilor (pe Internet) - (ex. materiale pentru referate, proiecte)
- ne oferă posibilitatea de a realiza singuri proiecte, de a le aranja în pagină, de a insera imaginile dorite spre deosebire de situația întâlnită la copy-shop-uri unde solicitările adolescenților sunt primite cu răceală
accesul gratuit – un mare avantaj
- un alt avantaj – posibilitatea de a utiliza computerul și tehnologiile noi pentru orice solicitare fără a fi privit ciudat cum se întâmplă uneori la cafe internet-uri când dorești să faci un referat (acolo majoritatea persoanelor se joacă)
- scanerul de exemplu poate fi folosit pentru scanarea informațiilor din cărțile cu regim de sală de lectură, imprimanta la fel pentru a printa aceste informații
- reprezintă un mare ajutor pentru adolescenții fără posibilități sau cei din alte județe care stau la internat și chiar pentru cei care au computer acasă
- computerul și tehnologiile noi sunt însoțite” la bibliotecă de persoane instruite care îi ghidează pe utilizatori și le oferă informațiile suplimentare solicitate
- asigură accesul la programe utile pentru realizarea proiectelor: Word, PPT, etc.
- se pot realiza traduceri mai ușor cu ajutorul computerului
- se pot organiza întâlniri la bibliotecă pentru diverse proiecte în care se vor utiliza computerul şi noile tehnologii sau chiar se pot desfășura anumite ore la bibliotecă și nu la școală (ex. se pot prezenta proiectele)
- cartea să nu fie înlocuită de computer şi noile tehnologii
- biblioteca ar trebui să se axeze pe carte
- computerul şi noile tehnologii completează latura tradițională a bibliotecii, respectiv cea legată de carte

2. Pentru ce utilizaţi Internetul?
- căutarea unor informații diverse (geografice: ghiduri de călătorie cu trasee pe care să le poți trimite și prietenilor; istorice; despre cursuri online: Cambridge, E.C.D.L.; despre universități și posibilitatea efectuării studiilor în străinătate; pentru concursuri, olimpiade; etc)
- publicarea de informații
- ascultare muzică (divertisment)
- vizionare filme (divertisment)
- comunicare cu rudele plecate din țară
socializare într-un spațiu primitor comparativ cu alte locații care oferă acces la Internet, dar nu gratuit ca la bibliotecă și unde se mai și fumează
- redactarea de CV-uri
- efectuarea unor comenzi de carte
- știri
- crearea unui blog
- cumpărături online
- jocuri

3. Ce credeţi că ar putea aduce în plus un serviciu de bibliotecă bazat pe calculatoare cu acces public în privinţa comunicării cu ceilalţi?
- comunicare cu persoane din întreaga lume, cu colegii, prietenii plecați în alte țări sau cu cei care nu au un calculator acasă, prin intermediul serviciilor de poștă electronică, mesagerie instant și a rețelelor de socializare
- în completarea comunicării cu prietenii din cadrul rețelelor de socializare, se poate realiza și o comunicare directă, față în față cu persoane întâlnite la bibliotecă (se pot crea noi prietenii)
- lărgirea cercului de prieteni
- posibilitatea realizării unor teme, proiecte în comun de către mai multe persoane aflate în locații diferite, utilizând serviciile de poștă electronică, mesagerie instant
- schimb rapid de informații între persoane
- promovarea rapidă a evenimentelor care se desfășoară în bibliotecă prin intermediul poștei electronice
- aspecte negative de evitat: transformarea bibliotecii într-un cafe internet

4. Cum credeţi că ar putea contribui  un serviciu de bibliotecă bazat pe calculatoare cu acces public la împlinirea nevoii de socializare a adolescenţilor?
- prin crearea unei comunități a celor care utilizează serviciile bibliotecii
- prin oferirea posibilității de a socializa direct cu adolescenții prezenți în bibliotecă precum și online cu multe alte persoane folosind rețelele de socializare, serviciul de mesagerie instant
- prin organizarea unor întâlniri pe diverse teme pentru adolescenți, în cadrul cărora aceștia să descopere persoane cu aceleași interese, preocupări ca și ei

5. Cum vă imaginaţi un serviciu de bibliotecă bazat pe calculatoare cu acces public?
- să se desfășoare într-un mediu plăcut, plin de culoare, vesel (cu afișe, tablouri, desene, picturi, citate pe pereți)
- pereții să fie zugrăviți în culori calde
- să existe posibilitatea ca la nevoie să poată fi întuneric în acest spațiu (draperii, jaluzele)
- să existe câteva plante
- spațiul să fie aerisit (fără rafturi sau cu puține rafturi) și ordonat
- o parte dintre calculatoare să fie grupate (posibil cu despărțitoare între ele), altă parte să fie așezate la distanță unele față de altele (intimitate, să nu te distragă activitățile celorlalți utilizatori)
- unele dintre calculatoare ar putea fi poziționate între rafturi
- monitoarele ar putea să fie prinse în perete și să existe o poliță doar pentru tastatură și mouse (economie de spațiu)
- să existe un Regulament de funcționare pentru buna desfășurare a serviciului
scaunele să fie mai confortabile, să existe pernuțe pe ele și pentru spate (pot fi confecționate în cadrul unui atelier de croitorie)

6. Beneficiind de un serviciu de bibliotecă bazat pe calculatoare cu acces public (având la dispoziţie 10 calculatoare, o imprimantă, un videoproiector, un ecran de proiecţie şi un scanner) ce proiecte v-aţi dori să desfăşuraţi în acest spaţiu? 
- club de dezbateri (adolescenți vs. adolescenți precum și adolescenți vs. profesori) – temele alese de adolescenți
- întâlniri tematice sub formă de concurs - câștigătorul alege tema viitoare
proiecții de filme (ecranizări ale unor opere din bibliografia obligatorie sau filme realizate de adolescenți), piese de teatru
- scanarea unor poezii, fotografii și video-proiectarea lor – discuții pe marginea acestora
schimb de experiență – concursuri de proiecte cu alte județe sau realizarea unor proiecte în comun
campanii pe diverse teme (ex. alimentație, etc.)
- crearea unor bloguri și postarea unor articole săptămânal


(A.D.M. Vlădulescu)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu